Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

Zoek via dit formulier contact met ons indien u interesse of vragen heeft

Het spreekwoord ‘het topje van de IJsberg’ drukt metaforisch precies uit wat een IJsberg laat zien; slecht het topje is zichtbaar; en waar dat topje op rust ligt verscholen onder het oppervlak; onzichtbaar voor het oog.

De Amerikaanse Psycholoog David McCleland deed uitgebreid onderzoek naar de motivatie van mensen. Zijn metafoor van de IJsberg maakt duidelijk dat slechts een deel van de motieven van mensen zichtbaar zijn, namelijk in de vorm van waarneembaar gedrag. Behoeften, normen, waarden, gevoelens, ambities, onuitgesproken gedachtes, drijfveren; daarop ‘drijft’ het gedrag dat wel zichtbaar is.

 

Met een beetje ‘snorkelen’ kun je nog iets onder water kijken maar om de diepere lagen te bereiken is meer nodig. Als het al lukt! Wat soms zijn die diepere lagen voor mensen zelf ook ontoegankelijk of verscholen. En om in de metafoor te blijven; het (kleine) topje dat boven water uitrijst, rust op het veel grotere onzichtbare deel onder water. Dat dat onderwaterdeel grillig kan zijn laat het verhaal van de Titanic zien; op de onzichtbare delen kun je schipbreuk leiden als je er geen oog voor hebt. De metafoor gaat op voor individuen, maar ook voor relaties tussen mensen en tussen mensen en organisaties.

 

Bevlogenheid van medewerkers of de motieven van klanten laten zich niet zomaar afleiden uit het (zichtbare) gedrag. Om goed aan te sluiten op wat achterliggende motieven zijn kunnen de MTO’s en KTO’s prima instrumenten zijn om diepere lagen waar te kunnen nemen. En als de uitkomsten gebruikt worden om met hen verdiepende gespreken te voeren wordt het water mogelijk wat helderder.